YouTube od dnešního dne výrazně omezuje videa mířená na děti

YouTube od dnešního dne výrazně omezuje videa mířená na děti

Videa pro děti (konečně) bez reklam, sledování údajů, odběrů se zvonečkem a zjišťování věku

Od dnešního dne (7. ledna 2020) vstupují v platnost nová pravidla pro ochranu dětí (Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA)) na YouTube.

Ve zkratce: všichni, kdo produkovali obsah, který je jen trochu zamířený na děti, a chtěli vydělávat na personalizované zobrazené reklamě, mají přes noc opět smůlu. YouTube zase ukázal, jaké jsou pro tvůrce nevýhody v závislosti na platforměTýká se to nejen YouTube Kids, ale platformy celé.

Tady je výčet změn, které jsou ode dneška okamžitě aktivní:

  • není možné získávat prostředky ze zobrazení personalizované reklamy u videí pro děti na YouTube.com, protože není možné sledovat věk, retargeting a podobně, zobrazuje se pouze reklama necílená a pouze na webu youtube.com (na youtube Kids reklama není)
  • každý tvůrce je povinný svůj obsah označit jako „vytvořený pro děti“ nebo „pro děti nevytvořený“ a identifikovat tak, jestli mají být zahrnuty do publika
  • u kanálů, které tvoří pro děti, není možné zapnout „zvoneček“, který vás informuje o každém vydaném videu kanálu
  • pokud nastavím, aby můj kanál byl celý označený jako tvorba pro děti, nebudou funkční:
    • placené členství kanálu (podpora)
    • notifikační zvoneček informující o všech aktivitách na účtu
    • příspěvky (ne videa)
    • stories/příběhy
  • pokud označím konkrétní video či livestream jako vytvořený pro děti, nebudou u videa fungovat:
    • automatické přehrávání na hlavní straně (YouTube, ne kanálu)
    • karty ve videu a informace na konci videa
    • vodoznak kanálu
    • podpora kanálu
    • komentáře pod videem
    • darovací tlačítko
    • palce nahoru/dolů na YouTube Music
    • chat během streamu ve skutečném čase a dary během streamování
    • integrovaný prodej lístků a merchandise
    • notifikační zvoneček informující o všech aktivitách účtu není pod videem vidět (a nejde ani zapnout)
    • monetizace pomocí personalizované reklamy (sledování a identifikování sledujícího, nejde tedy zobrazovat cílenou reklamu, ae pouze obecnou které je v době psaní článku velice málo a za málo peněz)
    • přehrávání v minipřehrávači (při procházení webu)
    • Super Chat a Super Stickers
    • uložení do playlistu a uložení pro přehrání později

Pokud změnu neudělám já a nenahlásím svůj typ obsahu, udělá to za mě YouTube a možná použije opatrnější pohled, než bych jako autor použil já. S tím navíc souvisí i nová pravidla, která umožňují YouTube odstranit kanál, který pro platformu nebude ekonomicky přínosný.

Stejně jako vždycky, i tady platí, že pokud používám YouTube jako nástroj pro distribuci obsahu (videa), tak bych měl mít v rámci strategie nějaký plán, jak získat peníze jiným způsobem než reklamou. Vzhledem k vývoji situace se to (nejen) na YouTube bude posouvat ke stále většímu omezení – což je v některých případech ale vlastně dobře. Někdy se sice vylévá s vaničkou i dítě, ale tak to u velkých systémů prostě je.

Jak to vypadá se stačí podívat na některé dětské kanály. Na konci videí najednou nejsou karty, koncové obrazovky nebo odkazy na weby. Všechno pryč. Proč si dávat pozor na závislost na platformách a sociálních sítích? O tom jsem prakticky povídal už v jedné z předchozích epizod.

A jen pro pořádek, aby nedošlo k omylu: z pozice rodiče vnímám likvidaci reklam jako dobrý krok. Hádám ale, že s kácením lesa bude létat spousta třísek a do omezení spadnou i nějaké účty, u kterých bude zařazení sporné. Tak už to ale v našem světě chodí.

Související odkazy

Přihlásit k odběru novinek z #PodCarou se můžete zde (při zaškrtnutí políčka).

Chcete poradit? Můžete si vyzkoušet konzultaci bez rizika.
Neznáš mě? Poslechni si pár dílů.