Podcast není jen rozhovor, zkus být kreativnější, prosím!

Podcast není jen rozhovor, zkus být kreativnější, prosím!

Doslova každý den narážím na nové a nové podcasty.
Moje původní nadšení se postupně začíná proměňovat spíše v hrůzu.

Skoro všechny nové pořady jsou totiž „pouhým“ rozhovorem.

Tedy, pouhým… to jsem si naběhl. Žánr rozhovoru není pouhým.
Rozhovor je snad nejtěžší disciplínou, kterou může někdo praktikovat.

Udělat dobrý rozhovor, správně se ptát, nenudit, nechat zpovídanému dost prostoru, usměrňovat jej a zastavit v případě, že to s jedním tématem už přehání, to je nelehký úkol toho, kdo rozhovor vede.

Pana Jana Krause moc nemusím. Nesedí mi jeho styl a občasně zbytečně nepříjemný projev vůči hostům. V čem s ním ale souhlasím je, že o rozhovoru mluví jako o Královské dovednosti.

Proto nerozumím, proč desítky a možná i stovky, na celém světě snad tisíce tvůrců se ženou do propasti, ve které mají jen velice malou šanci vyniknout.

Vést rozhovor je fuška. Sám jsem si to mnohokrát vyzkoušel. Moderovat nějakou událost není vůbec jednoduché. A s tím rozhovorem to je ještě složitější.

Zkuste se proto inspirovat v zahraničí. Poslouchejte podcasty skvělých tvůrců (odkaz). Hledejte formáty, co vás budou bavit. Nebojte se experimentovat.

Jen to, že k rozhovoru přidáte video z něj nedělá diametrálně lepší pořad.
Jak vám řekne nejeden dobrý filmař, zvuk musí být schopný fungovat i bez obrazu, a obraz bez zvuku. Pokud se vám to povede skloubit, máte před sebou skutečně skvěle odvedené dílo, které umí vyprávět.

Motivujte se, inspirujte, hledejte, podporujte.

Ale prosím, nedělejte šedesátý osmý rozhovorový podcast.
Je to totiž důvod, proč skoro žádné české podcasty neposlouchám.

Zkuste být originální a když už ten rozhovor chcete dělat, zkuste si najít nějakou formu, která bude dostatečně netradiční, aby to vašim posluchačům přineslo nějakou přidanou hodnotu.

Aby vám to umožnilo mezi konkurencí vystrčit hlavu.
Protože až za rok bude těch podcastů u nás několik tisíc, budete potřebovat jednoznačný identifikátor, kterým se odlišíte.

A zvučná jména vašich hostů vás nespasí. Ty vám přivedou jednorázově pár posluchačů, ale jak jsem si i já sám několikrát ověřil, je to jen chvilkový přínos.
Pokud nejste jedineční vy, tak super-známý host vám nové posluchače v takové míře, jak si představujete, nepřivede.

Snažně vás prosím: podcast je způsob distribuce zvukových pořadů. Není to žánr obsahu (aka „pokec v hospodě u piva“ publikovaný všemi prostředky). A pokud to vydáváte jen na YouTube ve formě videa, není to podcast. Je to vlog, nebo tak něco.

Díky za to, že nad tím zkusíte přemýšlet.

Abych to něčím podložil:

Přihlásit k odběru novinek z #PodCarou se můžete zde (při zaškrtnutí políčka).

Chcete poradit? Můžete si vyzkoušet konzultaci bez rizika.
Neznáš mě? Poslechni si pár dílů.