Jak se propagovat bez peněz a nebo s minimální investicí oslovit nové zákazníky

Jak se propagovat bez peněz a nebo s minimální investicí oslovit nové zákazníky

Když máte málo peněz, času anebo obojího, musíte být setsakramentsky efektivní, abyste byli schopní vydělávat svou kreativní prací peníze. Na první pohled to vypadá jednoduše. Ve skutečnosti to ale žádná sranda není.

I přesto, že je dnešní díl věnovaný hlavně kreativním profesím – konkrétně uvádím příklad ilustrátorky – podobná taktika jde použít téměř v každém oboru. Základní princip je jednoduchý a stejný skoro všude, jen je potřeba ho naroubovat právě na vaši činnost.

Někdy stačí se nad tím trochu zamyslet, jindy potřebujete i od někoho poradit a probrat to. Skoro vždy se dá najít cesta, která povede k získání dalších lidí do vašeho publika… Jen může být otázka, jak rychle.

Myslete hlavně na to, že pokud získáváte fanoušky postupně, budou daleko věrnější, než když vám jich najednou přibude velká spousta. Jak se to říká v showbusinessu? Rychle nahoru, rychle dolů?

Podcast je tentokrát poněkud obsáhlejší. Chtěl jsem ho původně rozdělit na dva až tři samostatné díly, ale nakonec mi to bylo líto.

Aspoň si ho ale můžete užít jedním dechem.

  1. Sdílejte projekty, na kterých pracujete, ještě než je dokončíte. Nechejte nahlédnout do průběhu vašich prací.
    Je to jedna z cest, jak efektivně nakládat s časem. Zabijete tak dvě mouchy jednou ranou.
  2. Následujte ukázkou dokončené práce, když je hotová.
    Když někoho namlsáte, dejte mu taky slíznout smetanu. Vaši fanoušci nejsou jen vaši zákazníci, ale i kolegové. Když jim ukazujete svou práci, ze vzájemné interakce pak může vzniknout daleko víc, než když se budete snažit si všechno nechat pro sebe.
  3. Nechte vaše fanoušky nahlédnout do procesu vaší tvorby.
    Postupy, rozhodnutí proč něco děláte, výběr techniky. Vybavení. Je toho spousta!
  4. Sdílejte jen to, co souvisí s vaší tvorbou a podnikáním.
    Nejčastější chybou je sdílení příliš velkého množství informací z osobního prostoru. To sice bude zajímat nějakou část lidí, ve skutečnosti ale o takové nestojíte. Ano, je samozřejmě v pořádku, když občas něco napíšete o dětech, partnerovi, potkanovi… ale je potřeba, aby to bylo vyloženě propojeno s vaší prací. Třeba že vám děti v ateliéru nadělaly hrozný binec, nebo že Anička chtěla mamince namalovat obrázek a tak akrylátovou barvou dotvořila váš monitor.
    Je sice bezva, že máte rádi koťátka. Koťátka můžou být super. Ale pokud vám vaše kočka neprošla po čerstvě namalovaném výkresu s pacičkama namočenýma do rozlitého inkoustu, fotky koček na váš profil nepatří. Nebudou totiž prodávat vás a vaši práci. Musíte se svým obsahem zůstat co nejvíce relevantní tomu, co děláte.
  5. Nekonečná sebepropagace není dlouhodobě efektivní.
    Sociální sítě jsou výborné pro budování vztahů. Spolupráce s někým dalším, sdílení cizí práce pro inspiraci. Proud vlastních reklamních postů je potřeba něčím rozdělit. Třeba bodem 8.
  6. Komunikujte: na konci postů se na něco zeptejte.
    Mnohokrát ověřená pravda napříč různými profesemi. Pokud se svým publikem začnete komunikovat a ptát se ho na správné otázky, získáte daleko více interakcí. Vybízejte k tomu!
  7. Pozitivní reakce a podporu vyzdvihněte, sdílejte ohlasy na svoji tvorbu.
    Dá se to využít i tak, že můžete lidi přímo vyzvat, aby na něčem pracovali. Vyloženě tak, že nachystáte nějaký polotovar a oni ho mají dotvořit. Třeba něco jako omalovánky? A to pak můžete použít.
  8. Jak je to s tou inspirací a kradením? Podělte se o svoje vzory.
    Kreativní inspirace je plachá jak stádo koloušků. A nikdy navíc nevíte, kde na ni narazíte. Občas vás prostě inspiruje něco zajímavého „od konkurence.“ Všechno krásné vymysleli už ve starém Římě a Řecku. Vše ostatní je jen remix.
  9. Všichni jsme lidi. Při plánování efektivních postů se musíte vcítit do kůže vašeho fanouška.
    Nejkrásněji se to dá ilustrovat na mém oblíbeném: „je potřeba si nejprve podrbat vlastní bolístku.“ Čím víc kreativních lidí sleduju, tím víc si všímám, že ti úspěšní dělají hlavně to, co přináší potěšení jim samotným. Jak jsem říkal, je to syndrom vyhovění vlastním chutím a potřebám. Třeba chuti vyzkoušet si nějakou zcela novou techniku. Když to udělá radost vám, udělá to radost i někomu dalšímu. Ta šance je velká.

Příklad s Luckou, který jsem použil, je pochopitelně jen inspirací. Pokud by se teď všichni zvedli a šli lepit obrázky do ulic, zase z toho nebude žádný efekt – když všichni dělají totéž, nevybočuje to z davu. Berte to ale jako nápad. Inspiraci k tomu, že nemusíte všechno dělat jen na internetu, nebo že nemusíte svoji práci zavírat do galerií.

Lidé mají kolem sebe rádi hezké věci. A veřejný prostor si o to říká. Když při tom nic neponičíte, nemůže se na vás nikdo zlobit. Punkové akce mají takové svoje specifické kouzlo.

Ehm…

Odkazy a zmínky z epizody:

 

Pokud podcast odebíráte z iTunes, chtěl bych vás moc poprosit, kdybyste si našli trochu času a dali podcastu hodnocení a nějaké ty hvězdičky, docela by mi to pomohlo i udělalo radost. Děkuju!

 

Nezapomeňte se přihlásit k odběru novinek na Twitteru nebo Facebooku, eventuálně mailingem, odkaz je níže. :) 

 

Přihlásit se k odběru novinek můžete zde

Tagy příspěvků