Show notes: Potřebuje podcast poznámky? Kam je uložit a jak je využít

Show notes: Potřebuje podcast poznámky? Kam je uložit a jak je využít

Tvorba zvukových pořadů, které člověk neposlouchá přímo u počítače sebou nese několik komplikací.

Často se mi stane, že potřebuju při vyprávění  zmínit nějaký odkaz, ukázat obrázek nebo představit něco složitějšího, třeba v myšlenkové mapě. Správný rozhlasový reportér samozřejmě dokáže popsat i abstraktní umělecké dílo, jenže tahle dovednost je jednak složitě získaná, ale hlavně se nehodí pokaždé.

Proto existuje věc, které se v anglicky říká „show notes.“ Je to takový roztomilý dvojsmysl, jednak to znamená „ukaž poznámky“ ale také „poznámky k epizodě.“ V obou případech se jedná o předání dalších informací posluchači (nebo divákovi videa), které by jinak obtížně získával.

Hláskovat některé adresy je opravdu výzva. Uvědomil jsem si to poprvé před lety, když jsem myslel poprvé do telefonu vysvětlovat jak se správně píše e-mailová adresa na kterou chci zaslat podklady. Naše firemní doména v italštině (intencio) nebyla úplně nejšťastnější volba. Pozdě.

Tím se dostávám oslím můstkem k první důležité věci, která se poznámek k epizodám týká: pokud představuju místo, kde najdu další informace ve zvukovém záznamu, pak potřebuju aby se posluchač nespletl a dostal se tam kam ho chci namířit co nejjednodušším způsobem.

Už samotný akt vysloveného odeslání na nějaké jiné místo je velkou překážkou. Pokud se před posluchači něco samo od sebe nezjeví, poměrně malá část se pokusí dál zkoumat kde to najde (z mé zkušenosti maximálně 30 % posluchačů zkoumá show notes a to jen pokud jsou zajímavé; dostanu něco zadarmo).

Při vydávání podcastů existuje několik míst, kam se dají show notes schovat. Tím prvním a nejjednodušším je samotný popis dané epizody.

Tušíte správně, přichází ale.
Každý podcastový klient s těmito poznámkami a popisem pracuje úplně jinak. Jeden je schopný odkazy zobrazit prokliknutelné, jiný je nahradí pouze textem, na který se kliknout nedá. Pokud navíc využívám některý z editorů, které umožňují nastavit URL odkaz slovu, tak se tak může stát, že některé čtečky vůbec neukážou, že se jedná o odkaz. V lepším případě přiloží odkazovanou URL do závorky, ale stejně ji člověk musí zkopírovat a kliknout se na ni nedá.

Tím se dostávám k jedné ze svých epizod: Závislost vás může stát vše. Stejně jako v případě závislosti na sociálních sítích, závislost na platformě kterou podcast distribuuji. O čem píšu? O vlastnímu webu. A pokud ne o vlastnímu webu, tak alespoň o vlastnímu zkracovači odkazů (třeba bitly, ale na vlastní doméně).

Pokud chci v nějaké epizodě zmínit, že najde posluchač něco navíc jinde, pak se snažím mu tu práci co nejvíce zjednodušit. Pochopitelně, odkaz na další obsah dávám do popisu epizody. Kromě toho si ale i vytvořím na webu kratší verzi, které posluchače zavede tam, kam potřebuju. V epizodě Naučit se dá (skoro) cokoli jsem takhle vytvořil odkaz na pokrokovník, tedy na jednoduchý nástroj pro vytvoření závislosti na plnění úkolu při pravidelném opakování. A tak jsem do záznamu řekl, že „stačí napsat vasejmenojevesznacka tečka cé zet lomeno pokrokovnik“.

Světe div se, opravdu se okolo 30 % posluchačů našlo, kteří se vydali zkoumat co jsem si to pro ně připravil.

Prvním pravidlem pro tvorbu shownotes: je to práce. Práce na shownotes je další činnost (proto si je píšu postupně během psaní samotné epizody, protože bych jinak na spoustu odkazů zapomněl). Zároveň to je i práce pro ostatní (s tím opisem nebo klikáním) tak se jim ji snažím co nejvíce zjednodušit.

Show notes jsou tedy skvělým způsobem jak dostat lidi k sobě na web a tam s nimi dále pracovat. Po konzultaci s Ondrou Illincevem jsem navíc zavedl i popup pro přihlášení do mailingu, který i přes můj dlouholetý odpor k téhle strategii funguje docela dobře. Pamatuj však na to, že takový mailing musí nabízet přidanou hodnotu, pokud možno by měl obsahovat rovnou celé články, a nemá být jen odkazovací notifikací která potáhne lidi dál. Ale to odbočuju, tomu se budu věnovat samostatně.

Show notes jsou skvělé pro optimalizaci dohledatelnosti (to je to zapnuté „SEO“). Sice se Google postupně učí rozkládat text na slova a obsah epizod indexovat. Dobře vytvořené a popsané odkazy u mě na webu mi ale mohou pomoci i s tím, že někdo vůbec epizodu poslouchat nemusí a stejně odkáže na seznam dalších zdrojů, které jsem si připravil.

S tím se dostávám k další zábavné věci. Kompletní přepisy epizod.
Ty bývají rovněž součástí show notes. Jenže třeba v mém případě u podcastu #VaseJmenoJeVaseZnacka se snažím o to, aby samotná forma jakou informace předávám byla součástí zážitku. Zkrátka, jde mi o to abyste mě poslouchali. Nechci abyste si četli moje texty. Proto k dispozici přepisy mám, ale za větší obnos podpory.

Pro vytvoření přepisu existují automatické služby (Headliner), které mohou pomoci se základem, který pak stačí jen opravit a upravit. Já ale začínám epizodu s přesně sepsaným textem, tak to zpětné dopisování (což se děje u rozhovorů) nemusím řešit.

Show notes mi pomáhají podložit vyprávění argumentem od jiné autority. V některých případech to může být třeba z důvodu transparentnosti toho co dělám podstatné (aby si mohl ten kdo poslouchá ověřit, z čeho jsem vycházel a jestli jsou moje závěry „správné“). A taky tím zvýším svou důvěryhodnost, protože se nebojím uvést, z čeho jsem vycházel.

Když se na show notes dostane Google, tak se tam dostanou i posluchači z různých zařízení a aplikací. Takže se mi maximálně zvyšuje dostupnost pro všechny.

Show notes se dají využít pro opakované sdílení upoutávky na epizodu s novým kontextem: místo toho že napíšu „hele, mám novou epizodu“ tak nasdílím jednu z poznámek pod čarou, která bude generovat ten zdroj návštěvnosti a pak si třeba noví lidé poslechnou to, co jsem nahrál. Když to bude navíc nějaká hezká myšlenka nebo citát, sdílení se v určitých kruzích o dost zlepší.

Show notes moc podcastových tvůrců nevyužívá. Pokud ano, tak třeba jen jako seznam odkazů. A to je škoda.
Díky show notes můžu zase získat nějakou konkurenční výhodu a ve chvíli kdy začne být trh nasycený, každý drobnější výhoda přináší další posluchače (nebo jejich stálejší přízeň).

A na závěr, jsou lepší mizerné show notes s pár odkazy, než žádné. Dělej obsah v takové podobě, jako ho chceš mít připravený pro sebe.

Přihlásit k odběru novinek z #PodCarou se můžete zde (při zaškrtnutí políčka).

Chcete poradit? Můžete si vyzkoušet konzultaci bez rizika.
Neznáš mě? Poslechni si pár dílů.