Všechny moje projekty, které jsem kdy dělal, jsem se snažil dostat od reklamy co nejdál.
Tedy až na jeden. To bylo asi před patnácti lety a reklama v něm byla cíleně, abych ve výměnné síti Billboard, která tehdy byla populární, získal co nejvíce kreeditů pro sebe a zpětně je mohl využít pro reklamu na svoje projekty.
Ale tehdy mě to tak naštvalo, že jsem ji nakonec úplně zrušil.
Když jsem dával dohromady podcast, zařekl jsem se, že v něm reklama nebude. Když už něco doporučuju, jsou to věci, které opravdu používám. Mám k tomu stejnou filozofii jakou aplikuju i na jiných místech: co nemáš rád sám, nedělej druhým.
Tenhle článek je jen zamyšlením na téma reklamy umístěné v záznamu, ne na webu a jinde.
A protože reklamu na začátku, nebo uprostřed podcastu rovnou přeskakuju (pokud mě tak nezaujme, že ji z profesionálních důvodů zhltnu celou), rozhodl jsem se ji do svého podcastu vůbec necpat.
Anglicky se těm pozicím říká „pre-roll“ to je reklama před obsahem, pak „mid-roll“ to je uvnitř obsahu a na konec „after-roll,“ který je doslova na konci.
Bavil jsem se o tom i s několika producenty z anglicky mluvícího prostředí. Všichni ti, kteří mají úspěšné podcasty, které zároveň jsou jejich „hračkou“ to mají podobně jako já. Jediná reklama, kterou jsou ochotní připustit, je reklama až na konci epizody.
Proč? Protože u pravověrných fanoušků si ji většina poslechne. Pokud je člověk fanouškem náhodným, tak nebude jevit zájem o reklamu ani na začátku, ani uprostřed. A taková reklama podle mě může negativně ovlivnit pocity z poslechu.
To je hlavní argument, který jsem k tomu všemu měl. Chci mít poslech nerušený, příjemný a udělat maximum pro to, aby to moje posluchače bavilo.
Pokud budu někdy o reklamě uvažovat, bude to tedy až na konci epizody a bude to udělané tak, aby byla co nejvíce sjednocená se samotným obsahem. To, že bych nedělal nikdy reklamu na produkty, kterým nevěřím, nebo s nimi mám dokonce nějaký filozofický problém, beru jako naprostou samozřejmost.
Pokud se tedy rozhodujete, jestli do svého podcastu vmáčknete reklamu, a pokud třeba i začínáte, určitě se nesnažte mít na dvacetiminutové sezení tři reklamy.
V současné době totiž třeba například na DVTV mají celkem tři reklamy před samotným videem, jednu uprostřed a pak nějaké na konci. A sám jsem na twitteru i facebooku už viděl spoustu lidí, kteří na kolenou prosí, aby DVTV umožnilo placený přístup bez reklam, protože ty tři se nedají vydržet.
Často i sám zvažuju, jestli si video vůbec pustím, abych ty reklamy nemusel poslouchat. A nejsem sám. Dnes jsem třeba zjistil, že stejný názor má i Marek Prokop.
Zvažte tedy, jestli vám reklama za to stojí. Dávejte si pozor na to, co říkával už David Ogilvy, a sice že reklamu dělá jen na věci, které sám používá a kterým věří (ono to jde celkem poznat, jakým způsobem člověk firmu/produkt/službu prezentuje, jestli je to upřimné či není; minimálně delším horizontu může nevhodné partnerství uškodit).
Osobně zastávám názor, že méně je více. Jedna dobře udělaná reklama může mít daleko větší výnos a efektivitu, než součet za deset reklam různých.
Na prvním místě mám vždycky dvě věci: co největší pohodlí pro posluchače a dávat ven jen takový obsah, jaký bych já sám byl ochotný konzumovat. Zatím mě tohle pravidlo nezklamalo.
Přihlásit k odběru novinek z #PodCarou se můžete zde (při zaškrtnutí políčka).
Chcete poradit? Můžete si vyzkoušet konzultaci bez rizika.
Neznáš mě? Poslechni si pár dílů.