Kam s podcastem: proč potřebuju podcast hosting i když chci být dostupný na iTunes, Spotify a dalších službách

Kam s podcastem: proč potřebuju podcast hosting i když chci být dostupný na iTunes, Spotify a dalších službách

Než jsem začal zkoumat co všechno obnáší vydávání podcastu, myslel jsem, že aby mě někdo mohl poslouchat musím ty moje zvukový soubory nahrát Apple na iTunes. Celkem rychle jsem zjistil, že to tak není.

 

Aby se mohli k podcastu dostat moji posluchači a poslechnout si ho, musí jeho soubory být někde veřejně a »dostatečně« dostupně uložené. To znamená, že musí být na místě, ke kterému existuje rychlý a spolehlivý přístup. Pro podcast je velice důležité aby to nebyl „obyčejný“ webhosting (a na zákaldě zkušeností už vůbec ne jeden z těch levných), protože u těch se často stává, že nezvládají nápor spousty pokusů o stažení v jeden jediný okamžik. 

Když si moji show začne odebírat několik tisíc lidí, v okamžiku vydání epizodu všichni ti, co mají zapnuté automatické stahování najednou začnou přenášet do svých zařízení to, co jsem vytvořil.

I pokud mám posluchačů jen pár, stává se docela často že „obyčejný“ hosting není připravený na 100 % dostupnost, která je při stahování zvukových souborů důležitá a tedy se může v některých čtečkách zobrazit chybové hlášení, že epizoda nejde načíst. Tohle občas zažívám u několika amerických show, které jsou umístěné právě na běžném hostignu a občas prostě mezikontinentální spojení není tak stabilní, aby mohlo dojít k přenosu souboru.

Má to pochopitelně řešení. Využitím technologie CDN, která umí umístit soubory po internetu na různých místech naší planety. V JuicyFoliu ji našim klientům, kteří mají podcast u nás automaticky zapínáme.

Nabídka hostingů pro podcast se pořád mění. Některé společnosti mají placení postavené na počtu nahranách minut, jiné na počtu stažení či poslechů. Jiné omezují množství dat uložených celkem, či za měsíc.

Pokud chceš mít svůj podcast se super webem, mít k dispozici e-shop a chceš podpořit českou firmu, můžeme ti v JuicyFoliu s tvorbou podcastu a jeho umístěním na internet pomoci. Pokud chceš některou ze zavedených firem, pak jejich seznam najdeš v samostatném článku, kterému se ještě budu věnovat.

JuicyFolio podcast hosting

Samotné umístění souborů na specializovaný hosting nestačí (některé sice mohou s distribucí pomoci, ale pak obvykle hrozí nemožnost jednoduché změny hostingu na jiný).

To důležitější na procesu tvorby podcastu je zavedení do adresářů/seznamů a zveřejnění XML RSS feedu (u sebe na webu), tedy speciálního odkazu který informuje všechny odběratele o všech nových i starých epizodách.

Jak dostat podcast na Spotify

S nárůstem popularity streamování hudby se Spotify chopilo příležitosti získat pozornost svých platících i neplatících uživatelů dalším obsahem, mezi který mohou vkládat další reklamy. A protože je to pro Spotify v podstatě bez práce, chápu že se do toho pustili.

Vložení podcastu do Spotify jde velice jednoduše. Sačí navštívit kouzelnou adresu https://podcasters.spotify.com, kde najdu statistiky a správu všech podcastů, které mám k dispozici. Vkládání probíhá pomocí RSS XML feedu. Ten má totiž nastavený e-mail na autora podcastu. Právě na tuhle adresu po vložení do systému zašle Spotify ovřovací kód. Jeho vyplněním a zvolením země původu, jazyka ve kterém podcast je a zařazením do několika kategorií podle typu obsahu celá práce končí a podcast je během minut dostupný v seznamu pro všechny uživatele.

Spotify navíc má ve stejném rozhraní přehledné grafy, které mi pomáhají s odhalením počtu pravidelných i jednorázových posluchačů a zobrazení statistik o poslechovosti jak celého podcastu tak i jednotlivých dílů. Spotify navíc krásně charakterizuje posluchače podle různých vlastností, tak si mohu snadno ověřit, jestli dělám obsah pro svou cílovku správným způsobem.

Bonus: Spotify umožnuje statistiky stáhnout i jako CSV soubor.

Jak dostat podcast do Google Podcasts

Tady to je trochu složitější a jednodušší zároveň. Nad částí tohoto procesu totiž není (alespoň u nás v Česku) kontrola.

Google si momentálně české podcasty přidává do systému sám. Dělá to u webů, které má zaindexované (ověřitelné ze Search console) a na kterých se nachází na úvodni straně odkaz na RSS XML feed podcastu, který je správně nastavený. Google pak takový podcast rozezná a sám si jej vloží do databáze podcastů k poslechu.

Všechny informace do databáze pak vkládá právě z položek, které jsou u podcastu vyplněné. Krásná automatika (pokud tedy google o webu, kde má podcast zveřejněný feed, ví).

Jak dostat podcast do iTunes Apple Podcasts

První místo, kam jsem svůj podcast chtěl nahrát bylo iTunes. Thedy jsem netušil že existují místa jiná a vlastně jsem ani nevěděl, že by šlo podcasty poslouchat jinak. Měl jsem tehdy jen iPod a o stahování epizod se staralo iTunes. Dnes může sloužit web iTunes i jako přehrávač epizod.

Vložení podcastu do iTunes je asi nejsložitější, protože k tomu potřebuju mít několik věcí.

Tou první a nejdůležitější je Apple ID. To je účet (i osobní), který používám pro apple služby a zařízení. Pokud ho nemám, mám dvě možnosti. Buď najdu někoho s účtem existujícím (ale znamená to, že ten člověk bude mít nad mým podcastem kontrolu), nebo si je vytvořím.

Vytvoření apple ID se provádí na adrese: https://id.apple.com (pokud se web automaticky nepřepnul do češtiny, hledej dole vlaječku a najdi si Czech, potřebuješ být ve správné zemi kvůli tomu, aby byl tvůj účet asociovaný ve správné zemi; pokud tvoříš podcast pro jiné regiony, bude k dispozici všude, ale tvůj účet by měl být tam, kde máš „domov“ nebo odkud tvoříš). Samostatné Apple ID se hodí, pokud chci mít podcast oddělený od svého účtu, třeba v případě že ho budu potřebovat někomu předat, nebo mi někdo bude s jeho správou pomáhat.

Po vytvoření a ověření Apple ID je potřeba se příhlásit do webu Podcast Connect, kde se vytváří profily podcastů a kde pak najdu statistiky a správu podcastu, adresa je: https://itunesconnect.apple.com/login?module=PodcastsConnect

Po přihlášení je potřeba zobrazit část „My podcasts,“ ve které se vlevo nahoře nachází velké +.

Po kliknutí na něj se objeví pole pro zadání XML RSS feedu mého podcastu, kam je pochopitelně nutné vložit odkaz na zmíněný feed. Po vložení je vpravo nad polem tlačítko „Validate,“ které provede kontrolu úplnosti všech náležitostí ve feedu. Chybí-li něco, systém to zahlásí a je potřeba tam kde se feed nastavuje, změnit či doplnit potřebné údaje.

Pokud feed projde validací, stačí ho odeslat pomocí tlačítka „Submit.“
Pak je míč na straně Apple, který musí provést ruční kontrolu a zařadit podcast do nabídky. To může trvat i několik dní (nejčastěji jsem se setkal s tím, že to do tří dnů bylo, Kreativní kreatury jsem zadával v pátek a v pondělí následující týden již byly zalistované).

Jak dostat podcast do YouRadio talk

YouRadio Talk je jedním z českých adresářů podcastů. Jedná se rovnou o přehrávací aplikaci. YouRadio patří společnosti Active Radio s.s. (bývalé Lagardere), která provozuje YouRadio, což je on-line rádio s obsahem na míru. Do portfolia Active Radio patří i rádia Evropa 2 a Frekvence 1.

Do seznamu YouRadio jde odeslat podcast opravdu tou nejjednodušší cestou. Stačí vyplnit odkaz na XML RSS feed a je hotovo. Udělat to jde jak z aplikace (která vlastně jen zobrazuje stejnou webovou stránku, jako při otevření následujícího odkazu): https://talk.youradio.cz/aplikace/

V tuto chvíli nevím o tom, že by YouRadio mělo nějaké rozhraní pro zobrazení statistik. Třeba se to brzy změní.

Jak dostat podcast do Audioteka Lecton aplikace

Lecton od Audioteka.com je specifická aplikace pro poslech podcastů. Autoři tam nemohou vložit svůj podcast napřímo, musí projít ručním schválením a kontrolou (kvality). Já jsem řešil vložení podcastu Vaše jméno je vaše značka s Elżbieta Štěrba, která mi dovolila zveřejnit kontakt. Stačí jí napsat a domluvíte se na dalším postupu. Budou pochopitelně chtít XML RSS feed, jako všude jinde.

Vložení do seznamu České podcasty

Na adrese www.ceskepodcasty.cz provozuje Dan Tržil ručně upravovaný seznam českých podcastů, jejichž vydavatelé či autoři se sami rozhodnou podcast do seznamu vložit. Nejedná se o on-line zpracování feedů, jedná se spíše o seznam prezentačních mikro-stránek jednotlivých podcastů.

 

Kam ještě nahrát podcast

Mám nahrávat podcast na SoundCloud? Tahle otázka je pro začínajíc tvůrce docela jednoduchá.


Já používám SoundCloud na Vaše jméno je vaše značka jednak proto, že mi poskytuje „hosting“ pro audiosoubory, ale hlavně proto, že jsem se pro něj rozhodl už dávno. Kdybych se rozhodoval teď, bude to jinak. Nové podcasty které připravuju dávám k sobě na JuicyFolio, pokud bych je nedával na JuicyFolio využiju pravděpodobně Libsyn, i když má asi nejošklivější rozhraní a nepřehledné statistiky. Ten jsem i nějakou dobu používal než Spotify přešlo do režimu, ve kterém mohou nové podcasty vkládat sami tvůrci a není nutné pro umístění podcastu na Spotify používat jen tu hostingovou službu, která se spotify spolupracuje (třeba dlouho odmítali vkládat podcasty ze Soundcloudu).

Pro co největší dosah a co nejvíce odkazů se hodí podcast vložit všude tam, kde to jde. Ale nezaměřoval bych se na to v první fázi. Když nemám co dělat tak se po takových katalozích koukám. Často to jsou americké, či jiné zahraniční, kde pravděpobně moc čechů hledat nebude. Ale pokud ano, tak můžu být jeden z mála, kterého tam jde po vyhledání češtiny najít.

Které ty další katalogy použít? Tady je seznam několika, co jsem naposledy použil (většina vyžaduje registraci a základní znalost angličtiny):

 

 

Statistiky podcastů

Proč zmiňuji u jednotlivých podcastových katalogů, jestli umožňují zobrazit nějaké statistiky? Protože je to se statistikami a vůbec nějakými daty o poslechovosti v případě podcastů docela potíž. Jádro pudla je zakopané v samotném principu podcastování.

Ve zkratce: nejde rozeznat, jestli si někdo soubor jen stáhnul, popřípadě poslechnul a eventuálně kam až se doposlouchal. To dovedou ukázat některé katalogy (třeba iTunes, nebo Spotify).

Další statistice se budu věnovat v samostatných článcích pro jednotlivé služby, články jsou Pod čarou označené tagem Statistika.